Relaties opzetten voor succes
In de dienstensector is de kwaliteit van de klantrelaties en de voortdurende verbetering ervan van cruciaal belang. Echter, hoe kun je sterke relaties opbouwen wanneer dienstverleners en hun klanten een tegengesteld belang hebben? Als dienstverleners klanten per uur of per dag factureren, is dat namelijk het geval. De klant heeft baat bij een zo spoedig mogelijke reactie of oplossing, terwijl de dienstverlener belang heeft bij een langdurige betrokkenheid, zodat zo veel mogelijk uren gefactureerd kunnen worden.
Dienstverleners en klanten dienen elkaar niet in deze positie te brengen, aangezien dit niet in het belang is van beide partijen. Voor klanten is niets vervelender dan om te weten dat de meter gaat lopen zodra ze een beroep doen op hun dienstverlener. Dienstverleners ervaren het op hun beurt als zeer vervelend om steeds hun uurtarief te moeten verantwoorden. Dit doet de onderlinge verhoudingen geen goed en dat ondermijnt de resultaten van de klant en verkleint de marges van de dienstverlener.
Het punt is...
Zorg ervoor dat relaties vanaf het begin worden opgezet voor langdurig succes door elkaar in de juiste positie te brengen. Realiseer een relatie waar beide partijen maximaal voordeel uit kunnen halen, zonder dat dit ten koste gaat van de ander. Dienstverleners moeten stoppen met het hanteren van uurtarieven en een andere manier zoeken om hun diensten te prijzen. Bijvoorbeeld door vaste prijzen voor projecten te hanteren of te kiezen voor prijzen die op waarde zijn gebaseerd. Dit stimuleert dienstverleners om hun werklast te verlagen zodat ze (nog) winstgevender kunnen zijn en klanten ontvangen snellere resultaten of meer waarde voor een vaste prijs. Op deze manier krijgen klanten een fantastische 'return on investment' en de dienstverleners ontvangen gepaste compensatie.
Gepersonaliseerd advies? Stuur een bericht naar rico@rjrconsulting.nl of check www.rjrconsulting.nl voor meer informatie.

Reacties
Een reactie posten