De waarde van bedrijfscultuur
Bedrijfscultuur is een gids voor werknemers hoe ze
zich moeten gedragen, beslissingen moeten nemen en handelingen moeten
verrichten. De normen en waarden die worden gehanteerd kunnen helpen het gedrag
van werknemers te stroomlijnen met de gewenste bedrijfscultuur. Cultuur kan
daarom worden getypeerd als een breed gedragen set normen en waarden, die hoog
in het vaandel staan binnen een organisatie. Door abstracte of algemene normen
en waarden te vertalen naar sociale normen, worden ze concreet en kun je het dagelijkse
gedrag op de werkvloer beïnvloeden. Zo kun je bijvoorbeeld respect
concretiseren in op tijd zijn voor het werk of je houden aan gemaakte
afspraken.
Het niveau van de bedrijfscultuur is van groot
belang voor de ontwikkeling, prestaties en het succes van je organisatie. Het
heeft consequenties voor hoe werknemers de werkomgeving ervaren en het
beïnvloedt de reputatie van je organisatie en de financiële waardering ervan.
Het zorgt ervoor dat medewerkers zich betrokken voelen en verbonden zijn met de
organisatie. Het beïnvloedt hoe aantrekkelijk de werkomgeving is, waardoor
talent aantrekken en behouden makkelijker wordt. Bedrijfscultuur bepaalt voor een
belangrijk deel hoe wendbaar, weerbaar, ondernemend, innovatief of vitaal je
kunt zijn. Maar bedrijfscultuur heeft niet alleen invloed op werknemers of
verandering, het is een cruciale factor om de financiële prestaties van je
organisatie te verbeteren.
De meeste leiders zijn van mening dat het verbeteren van de bedrijfscultuur zal leiden tot betere bedrijfsresultaten. Een gezonde cultuur staat dan ook bij de meesten in de top 3 van factoren die van invloed zijn op de resultaten. Desondanks vinden de meeste CEO's en CFO's dat de cultuur niet op het gewenste niveau is.
Het punt is...
Hoewel leiders zich goed bewust zijn van het belang, de invloed en waarde van cultuur, is de bedrijfscultuur binnen de meeste organisaties ondermaats en wordt er geen grote vooruitgang geboekt op dit front. In veel gevallen is dat het gevolg van:
- Onvoldoende kennis over het vraagstuk.
- Het stellen van de verkeerde (zelf)diagnose, het trekken van de verkeerde conclusies uit de problemen en het alleen focussen op de symptomen.
- Het niet hanteren van een holistische benadering, waarin wordt gekeken naar het functioneren van de organisatie als geheel.
- Weinig focus, toewijding en verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke leiders.
Veel leiders beschikken niet over de juiste kennis,
hebben de benodigde vaardigheden niet ontwikkeld of hebben simpelweg niet de
juiste tools tot hun beschikking. Ze vinden het dan ook lastig om
bedrijfscultuur en samenhangende problemen te begrijpen of te doorgronden.
Leiders willen er daardoor niet aan denken en richten zich vaak op andere
zaken. Op deze manier wordt een groot probleem genegeerd dat veel drama en
complexiteit met zich meebrengt en gepaard gaat met een enorme (onnodige)
verspilling van tijd, energie en beschikbare bedrijfsmiddelen. Je roept
onnodige problemen over jezelf af die uiteindelijk je reputatie, prestaties,
resultaten en algehele financiële waardering zullen aantasten en de taart van
je organisatie of bedrijf zullen verkleinen.

Reacties
Een reactie posten