De waarde van bedrijfscultuur

 

Bedrijfscultuur is een gids voor werknemers hoe ze zich moeten gedragen, beslissingen moeten nemen en handelingen moeten verrichten. De normen en waarden die worden gehanteerd kunnen helpen het gedrag van werknemers te stroomlijnen met de gewenste bedrijfscultuur. Cultuur kan daarom worden getypeerd als een breed gedragen set normen en waarden, die hoog in het vaandel staan binnen een organisatie. Door abstracte of algemene normen en waarden te vertalen naar sociale normen, worden ze concreet en kun je het dagelijkse gedrag op de werkvloer beïnvloeden. Zo kun je bijvoorbeeld respect concretiseren in op tijd zijn voor het werk of je houden aan gemaakte afspraken.

Het niveau van de bedrijfscultuur is van groot belang voor de ontwikkeling, prestaties en het succes van je organisatie. Het heeft consequenties voor hoe werknemers de werkomgeving ervaren en het beïnvloedt de reputatie van je organisatie en de financiële waardering ervan. Het zorgt ervoor dat medewerkers zich betrokken voelen en verbonden zijn met de organisatie. Het beïnvloedt hoe aantrekkelijk de werkomgeving is, waardoor talent aantrekken en behouden makkelijker wordt. Bedrijfscultuur bepaalt voor een belangrijk deel hoe wendbaar, weerbaar, ondernemend, innovatief of vitaal je kunt zijn. Maar bedrijfscultuur heeft niet alleen invloed op werknemers of verandering, het is een cruciale factor om de financiële prestaties van je organisatie te verbeteren.

De meeste leiders zijn van mening dat het verbeteren van de bedrijfscultuur zal leiden tot betere bedrijfsresultaten. Een gezonde cultuur staat dan ook bij de meesten in de top 3 van factoren die van invloed zijn op de resultaten. Desondanks vinden de meeste CEO's en CFO's dat de cultuur niet op het gewenste niveau is. 

Het punt is...

Hoewel leiders zich goed bewust zijn van het belang, de invloed en waarde van cultuur, is de bedrijfscultuur binnen de meeste organisaties ondermaats en wordt er geen grote vooruitgang geboekt op dit front. In veel gevallen is dat het gevolg van:

  • Onvoldoende kennis over het vraagstuk.
  • Het stellen van de verkeerde (zelf)diagnose, het trekken van de verkeerde conclusies uit de problemen en het alleen focussen op de symptomen.
  • Het niet hanteren van een holistische benadering, waarin wordt gekeken naar het functioneren van de organisatie als geheel.
  • Weinig focus, toewijding en verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke leiders.

Veel leiders beschikken niet over de juiste kennis, hebben de benodigde vaardigheden niet ontwikkeld of hebben simpelweg niet de juiste tools tot hun beschikking. Ze vinden het dan ook lastig om bedrijfscultuur en samenhangende problemen te begrijpen of te doorgronden. Leiders willen er daardoor niet aan denken en richten zich vaak op andere zaken. Op deze manier wordt een groot probleem genegeerd dat veel drama en complexiteit met zich meebrengt en gepaard gaat met een enorme (onnodige) verspilling van tijd, energie en beschikbare bedrijfsmiddelen. Je roept onnodige problemen over jezelf af die uiteindelijk je reputatie, prestaties, resultaten en algehele financiële waardering zullen aantasten en de taart van je organisatie of bedrijf zullen verkleinen.

Gepersonaliseerd advies? Stuur een bericht naar rico@rjrconsulting.nl of check www.rjrconsulting.nl voor meer informatie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Slimheid en wijsheid

Zeepokken

Succes is afhankelijk van samenwerking