Waarde II

In het eerste deel werd de waarde die organisaties kunnen creëren en leveren aan hun klanten besproken. In het tweede deel bespreken we de waarde die (zelfstandige) dienst professionals kunnen creëren voor hun klanten. 

Wanneer je waarde creëert voor je klanten, zal er vraag ontstaan naar de diensten van je bedrijf. Op welke manier kun je de condities van een ander verbeteren, welke uitkomsten of resultaten levert dat op en welke gemoedsrust brengt het je klant? De hoogte van het bedrag dat je in rekening kunt brengen hangt onder andere af van de snelheid waarmee je de waarde kunt leveren. Daarnaast hangt het af van de zogenaamde 'value distance gap.' Hoe groter de afstand is tussen wat de klant wil en wat ze nodig hebben, hoe groter je waarde is en hoe meer je kunt vragen. 

Professionals die een uurtarief hanteren, snijden zichzelf echter in de vingers wanneer ze waarde op hoog tempo leveren. Ook weten veel klanten wel wat ze willen, maar niet wat ze nodig hebben en veel professionals vinden dit lastig om te achterhalen. Dit kun je simpelweg achterhalen door een simpele vraag te stellen: waarom? Het 'waarom' tilt het discussie niveau naar echte eindresultaten, vaak van strategische aard. Ik geef een voorbeeld:

''Waarom wil je een leiderschapsretraite?''

''Omdat onze mensen op sleutelposities geen informatie delen en eilandjes creëren.''

''Misschien moeten we eerst vaststellen waarom dat zo is voordat we proberen het te veranderen.''

Het punt is...

Hoe groter de afstand is tussen wat de klant wil en wat ze nodig hebben hoe groter je waarde is. Uiteindelijk wil de klant waarde op snelheid ontvangen en dat zijn wenselijke uitkomsten en verbeterde resultaten zoals:

  • Verhoogde omzet of winstgevendheid
  • Lagere kosten
  • Verbeterde operationele efficiëntie
  • Integratie van activiteiten wereldwijd
  • Revitalisering van de organisatie
  • Vergroten van klantloyaliteit
  • Integratie van e-commerce in marketing en verkoop
  • Minder personeelsverloop
  • Verbeterde klantretentie niveaus
  • Grotere concurrentie differentiatie
  • Snellere reactietijden
  • Lagere operationele kosten
  • Verhoogde omzet per klant
  • Verbeterd gebruik van bedrijfsmiddelen
  • Lagere kosten van verkochte goederen
  • Geminimaliseerd risico
  • Extra inkomstenstromen
  • Vergroot marktaandeel
  • Verbeterde tijd tot winstgevendheid
  • Verlaagde directe arbeidskosten


Meer bereiken met minder inspanning en je organisatie naar nieuwe hoogten accelereren? Neem contact op via rico@rjrconsulting.nl of check www.rjrconsulting.nl voor meer informatie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De drijvende kracht

Terug naar de basis

Eerlijkheid over perfectie