Zie werknemers als klanten
Veel organisaties zien werknemers primair als een grote kostenpost, en behandelen ze helaas ook zo. Terwijl werknemers in de basis juist veel meer opleveren dan ze kosten. Als je het als organisatie goed regelt, zijn ze je belangrijkste asset. Zie werknemers dan ook liever als klanten: zij brengen immers het geld in het laatje.
Besteed tijd, geld en energie aan het aantrekken, ontwikkelen en behouden van de juiste mensen; de mensen die passen bij de cultuur en de doelen van de organisatie. Investeer in de relatie door de juiste leiders aan te wijzen en een omgeving te creëren waarin mensen floreren. Het resultaat? Ze leveren niet alleen meer op, maar zijn ook betrokkener, gelukkiger, loyaler en productiever.
Het is veel eenvoudiger en verstandiger om te bouwen op stabiliteit, in plaats van constant te moeten investeren in nieuwe aanwas omdat goed personeel vertrekt. Dat laatste is geen pech of toeval, maar een helder signaal dat er intern iets miszit.
De kern is dit:
Maar weinig topbestuurders komen in direct contact met hun eindklanten, of zelfs met hun werknemers op de vloer. Ze spreken vaak alleen het hogere management. Dit betekent dat je als leider niet verantwoordelijk bent voor de assist, maar voor de pre-assist – of zelfs het opzetten daarvan. Hoe beter je die basis faciliteert, hoe meer kansen werknemers creëren én benutten. Dat leidt rechtstreeks tot tevredener klanten en hogere inkomsten.
Zie en behandel personeel als klanten die waarde toevoegen aan je organisatie. Hoe je voor ze zorgt en welke houding je aanneemt, spelen daarin een hoofdrol.
Gepersonaliseerd advies? Stuur een bericht naar rico@rjrconsulting.nl of check www.rjrconsulting.nl voor meer informatie.

Reacties
Een reactie posten