Het kantelpunt

 


Wanneer je verandering als een sociaal proces beschouwt, zal innovatie of verandering binnen je organisatie eenvoudiger, vloeiender en sneller kunnen verlopen. Diffusion of Innovations (DOI) kan je daarbij helpen en de inzichten behoren tot de meest betrouwbare binnen de sociale wetenschappen. Het toont aan hoe en waarom mensen veranderingen of innovaties, zoals nieuwe ideeën, producten, werkwijzen, gedrag of handvatten adopteren en verspreiden. DOI gaat ervan uit dat geen grootse verandering (innovatie of marketing succes) bereikt kan worden zonder 15 tot 18% van de mensen in je organisatie te overtuigen. Dit (sociale) fenomeen, het bereiken van het zogenaamde 'tipping point' of kantelpunt, is cruciaal voor het succes en de effectiviteit van verandering of innovatie. Wanneer dit punt wordt bereikt, verspreidt het zich 'vanzelf' door de gehele organisatie.

Het punt is...

De meeste organisaties halen de meeste veranderdoelstellingen niet omdat ze het cruciale kantelpunt niet bereiken. Een belangrijke oorzaak is dat er in eerste instantie wordt gericht op de grootste groep mensen, terwijl die niet makkelijk te overtuigen zijn. De sleutel tot effectieve en succesvolle verandering ligt bij het initieel benaderen van de juiste mensen in je organisatie, de zogenaamde ‘innovators’ en ‘early adopters.’ Het is een effectieve strategie om het gat te overbruggen tussen voorlopers, mainstream en achterblijvers.

Meer bereiken met minder inspanning? Stuur een bericht naar rico@rjrconsulting.nl voor een persoonlijk advies of check www.rjrconsulting.nl voor meer informatie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De drijvende kracht

Terug naar de basis

Eerlijkheid over perfectie