Heilige graal


Big data is de heilige graal voor veel organisaties bij het nemen van (grote) beslissingen. Dit komt voor een groot deel door het feit dat het wordt beschouwd als een objectief en wetenschappelijk verantwoord middel dat is gebaseerd op cijfers, statistieken en feiten. Echter is data geen eindproduct, het vraagt namelijk nog om een zekere interpretatie of invulling en juist daar zit de crux. Hier spelen motieven een rol en die zijn niet altijd objectief. Waarom wordt de data verzameld en welk doel heeft het? Zijn er persoonlijke of kortzichtige motieven die alleen relevant zijn voor een enkel individu of staat de ontwikkeling van het grotere geheel en het algemeen belang altijd voorop?

Het punt is...

Het verzamelen van data is in veel gevallen een doel geworden, waarbij gesteld wordt dat het alleen wordt gebruikt voor de juiste doeleinden. Helaas spelen persoonlijke motieven of persoonlijk gewin een te grote rol. Data verliest hierdoor zijn waarde, objectiviteit en integriteit. De bottom line is dan ook dat het op deze manier juist ten koste gaat van de ontwikkeling, prestaties en reputatie van de gehele organisatie.


Meer bereiken met minder inspanning? Stuur een bericht naar rico@rjrconsulting.nl voor een persoonlijk advies of check www.rjrconsulting.nl voor meer informatie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De drijvende kracht

Terug naar de basis

Eerlijkheid over perfectie