De drijvende kracht

 

Als een onderneming niet naar de mogelijkheden presteert, dan is het belangrijk om eerst te kijken naar de drijvende kracht achter prestaties, de motor. Verantwoordelijke leiders richten te vaak of te snel het vizier op problemen in lopende processen of systemen. Maar hoe belangrijk ook, ze zijn niet de drijvende kracht achter de prestaties van een onderneming of het uitblijven daarvan. Als je constante en goede prestaties wilt realiseren, dan heb je een krachtige en soepel lopende motor nodig. Je kunt de meest fantastische auto hebben met de beste spoiler, het sterkste chassis, de beste banden of de mooiste koplampen, maar daar heb je niets aan als de motor niet rendeert.


De motor en drijvende kracht binnen organisaties zijn de mensen en mensen functioneren en presteren goed en constant in een werkomgeving die dat faciliteert. Van fundamenteel belang zijn de bedrijfscultuur en de rol van leiderschap daarin. De kwaliteit en het niveau hiervan bepalen voor het belangrijkste deel op welk niveau de organisatie als geheel kan presteren. Door aandacht te geven aan en te investeren in ontwikkeling van deze belangrijke elementen kunnen heel veel correlerende problemen, zoals inefficiëntie en andere vormen van verspilling, worden voorkomen.

Het punt is...


Je wilt uiteindelijk naar een situatie toewerken waarin zo min mogelijk sprake is van compensatie of manipulatie, omdat je dan de grootst mogelijke kans hebt om zo lang mogelijk, zo goed mogelijk en constant mogelijk te presteren. Pak problemen bij de wortel aan en kijk naar elementen die de motor, de drijvende kracht achter degelijke en constante prestaties, verbeteren. Adresseer je deze elementen niet, dan zal niet beter gefunctioneerd en gepresteerd kunnen worden dan de zwakste schakel zal toelaten en kan de potentie van de organisatie niet worden verwezenlijkt. 


Meer bereiken met minder inspanning en je organisatie naar nieuwe hoogten accelereren? Neem contact op via info@rjrconsulting.nl of check www.rjrconsulting.nl voor meer informatie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Terug naar de basis

Eerlijkheid over perfectie