Eerlijkheid

De invloed van eerlijkheid op de prestaties van een onderneming of organisatie

Wanneer heeft een medewerker voor het laatst een ongezouten mening of eerlijke en directe feedback op je leiding gegeven? Of wanneer heb je op een directe wijze van medewerkers vernomen dat bepaalde zaken niet goed waren of dat ze het ergens niet mee eens waren? Als je eerlijk bent, gebeurt dit veel te weinig. 

De meerderheid van de werknemers aarzelt om eerlijk te zijn en durven al helemaal niet hun eerlijkheid op een directe wijze kenbaar te maken. Diverse oorzaken kunnen hieraan ten grondslag liggen, die niet noodzakelijkerwijs terecht hoeven te zijn of volledig aan jou als leider toegeschreven kunnen worden. In de meeste gevallen is deze situatie echter wel volledig zelf gecreëerd, omdat veel leiders het eerlijke verhaal eigenlijk ook niet willen horen. Ze willen niet de moeilijke, lastige en soms pijnlijke zaken horen. Het wordt niet gewaardeerd en zeker niet beloond, net als de mensen die de lastige boodschap brengen. We waarderen en belonen mensen die zich conformeren en naar de mond van de leidinggevende praten. Werknemers die oprechte bezorgdheid of kritiek uiten worden buitenspel gezet of geïsoleerd. Niet geheel verrassend werkt het negeren van en jezelf blind maken voor pijnlijke zaken niet heel goed. Je blijft zo namelijk tegen dezelfde soort zaken aanlopen en frustrerend genoeg zullen  de fundamentele problemen blijven bestaan die verdere ontwikkeling bemoeilijken of zelfs voorkomen.

Het punt is...

Hoeveel je kunt groeien en ontwikkelen is afhankelijk van de hoeveelheid (pijnlijke) eerlijkheid je kunt verdragen zonder te vluchten. Je kunt alleen groeien wanneer je in staat bent hiermee om te gaan en je kunt aanpassen.

Als leidinggevende draag je de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling en prestaties van je team. Je bent hierbij sterk afhankelijk van de kwaliteit en eerlijkheid van de informatie die je van je medewerkers krijgt. Hoe eerlijker ze kunnen en willen zijn, hoe makkelijker het wordt om hen gerichter en effectiever te helpen bij hun ontwikkeling, hetgeen zal resulteren in een sterk verbeterde collectieve prestatie.


Gepersonaliseerd advies? Stuur een bericht naar rico@rjrconsulting.nl of check www.rjrconsulting.nl voor meer informatie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Terug naar de basis

De drijvende kracht

Wie je bent is belangrijker dan wat je kunt