Begeleiden en ondersteunen
Het begeleiden en ondersteunen van anderen in hun ontwikkeling is een essentieel onderdeel van de functie als leidinggevende. Gelijktijdig is het, evenals het begeleiden van kinderen, een van de meest uitdagende taken die er bestaan. Het is een uitdaging omdat het uiterst confronterend is en nauw verbonden is met je karakter en persoonlijke ontwikkeling.
Doordat het zo lastig is valt het me op dat twee cruciale fouten veel worden gemaakt. Leidinggevenden nemen te vaak en te veel zaken over, vooral wanneer de situatie moeilijk of stressvol wordt. De tweede fout is dat leidinggevenden zich volledig distantiƫren en anderen aan hun lot overlaten. De eerste fout komt voort uit de drang om de controle te houden en/of niet verantwoordelijk gehouden te worden voor fouten of slechtere prestaties van iemand die onder je werkt. De andere fout ontstaat doorgaans wanneer er veel is geprobeerd, maar het weinig of geen effect heeft gehad.
Beide fouten zijn schadelijk voor de ontwikkeling en prestaties van anderen om verschillende redenen. Wanneer een leidinggevende te veel zaken overneemt, dan ontwikkelt een werknemer geen zelfvertrouwen en wordt het vertrouwen in de eigen vaardigheden ondermijnd. Wanneer leidinggevenden werknemers aan hun lot overlaten, is de kans op frustratie en demotivatie groter. Daarnaast kan het zo zijn dat werknemers niet meer weten wat ze moeten doen of hoe ze moeten handelen.
Het is dus zeer belangrijk dat werknemers adequate begeleiding en ondersteuning krijgen. Dit vereist de ontwikkeling of aanwezigheid van specifieke vaardigheden bij leidinggevenden. Het vereist tijd, energie, geduld, inlevend en luisterend vermogen. Het vereist mensen die dienstbaar en toegewijd zijn aan de ontwikkeling van anderen.
Reacties
Een reactie posten