Plannen is geen strategie

Strategie is een aanpak op hoog niveau om een specifiek doel na te streven, door sterke tegen zwakke punten uit te spelen op een onverwachte manier.

Strategie is een aanpak die zich richt op het bereiken van een specifiek doel, door sterke tegen zwakke punten uit te spelen op een onverwachte manier. Deze aanpak behelst een kort en simpel plan om waarde te creëren voor klanten, werknemers en/of leveranciers. Waarde is het verschil tussen de bereidheid om te betalen en de bereidheid om te verkopen. Door de bereidheid tot betalen te verhogen en/of de bereidheid tot verkopen te verlagen, kunnen betere resultaten en hogere winstmarges worden behaald. Door de kwaliteit van je product of dienst te verhogen, complementen bij producten of diensten te voegen, of je netwerk effect te verbeteren (zorgen dat je populariteit en vertrouwen wint) kan de bereidheid tot betalen worden verhoogd. Door betere banen te creëren of aan te bieden, betere arbeidsomstandigheden te realiseren of hogere salarissen te betalen, kan de bereidheid tot verkopen worden verlaagd. 

Het doel van een strategie is om de organisatie op de lange termijn in een uitstekende positie te manoeuvreren en dat moet voor alle betrokkenen glashelder zijn. Dit betekent dat je geen complexe of lange strategie moet hebben die matig gecommuniceerd wordt, want de effectiviteit en de uitvoering zullen daaronder leiden.

Het punt is...

Een succesvolle strategie is niet te garanderen en een bepaalde mate van angst of onzekerheid zal altijd aanwezig zijn. Je zult dan ook geneigd zijn om over te gaan tot plannen omdat het een gevoel van controle geeft, maar dat is niet hetzelfde als een strategie.

Meer bereiken met minder inspanning? Stuur een bericht naar rico@rjrconsulting.nl voor een persoonlijk advies of check www.rjrconsulting.nl voor meer informatie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De drijvende kracht

Terug naar de basis

Eerlijkheid over perfectie