Luisteren

Cruciale leidinggevende vaardigheden

Het vermogen om goed en actief te kunnen luisteren is een cruciale en onmisbare vaardigheid voor iedere leidinggevende, maar de aanwezigheid ervan is zeer beperkt. Veel leidinggevenden vinden luisteren namelijk heel ingewikkeld. Ze willen er wel beter in worden, maar kunnen het simpelweg niet en vinden dat vaak zelf ook. Dit heeft tot gevolg dat belangrijke signalen worden gemist en er allerlei onnodige problemen binnen je organisatie ontstaan die voorkomen hadden kunnen worden. Communicatie en samenwerking verlopen moeizaam en er wordt langs elkaar heen gewerkt omdat werknemers geen vertrouwen hebben in een leider die niet kan luisteren. Werknemers die niet gehoord en gezien worden raken ontevreden, verliezen hun productiviteit en gaan op zoek naar ander werk. Kortom, niet kunnen luisteren ondermijnt de rol en primaire taken van een leider. Je kunt ondergeschikten namelijk niet ondersteunen, helpen bij hun ontwikkeling, orders of opdrachten geven wanneer ze je niet vertrouwen. Wanneer toch wordt doorgegaan, dan ontstaat er een kloof tussen een leidinggevende en zijn of haar team. Dit opent de deur voor kostbare problemen, zoals verzuim en verloop, lage betrokkenheid en gebrekkige loyaliteit. Het aantrekken, ontwikkelen en behouden van talent wordt ook lastiger. 

Luisteren is dus een cruciale vaardigheid, maar waarom kunnen veel leidinggevenden het niet, wat is er zo ingewikkeld aan en waarom vindt er geen ontwikkeling plaats op dit front?

Het karakter of de persoonlijkheid van een persoon heeft invloed op het vermogen tot luisteren. Dit impliceert dat niet iedereen even goed kan luisteren en dat de ene persoon er van nature beter toe in staat is dan de andere. Bovendien is het vermogen om te luisteren sterk verbonden met het niveau van je algehele persoonlijke ontwikkeling. Luisteren vraagt namelijk dat je het verhaal en perspectief van de ander kunt aanhoren en begrijpen, zonder het te vertroebelen met een subjectieve (eigen) invulling, zoals je vooroordeel of je mening. Je moet je daarnaast kunnen verplaatsen in een ander, zonder last te hebben van je trots of ego. Hoe minder 'bagage', hoe scherper je kunt horen. Hoe beter je je ontwikkelt als persoon, hoe beter je kunt functioneren als professional. Hoe slechter je ontwikkeling is, hoe slechter je als professional functioneert.

Het punt is...

Juist hier ligt de kern van een groot probleem, want persoonlijke ontwikkeling en de ontwikkeling van cruciale leidinggevende vaardigheden zoals luisteren wordt structureel ondergewaardeerd in de zakelijke wereld. Terwijl dit zo hard nodig is en precies hetgeen is waar iedere werkvloer zo hard om schreeuwt.

Meer bereiken met minder inspanning? Stuur een bericht naar rico@rjrconsulting.nl voor een persoonlijk advies of check www.rjrconsulting.nl voor meer informatie.


Reacties

Populaire posts van deze blog

De drijvende kracht

Terug naar de basis

Eerlijkheid over perfectie