Terug naar de basis

 


Wanneer je organisatie niet loopt zoals je wilt, je door de bomen het bos niet meer ziet, het harde werk zich niet uitbetaalt en je niet weet waar je moet beginnen, keer dan terug naar de basis. Maak het niet erger of ingewikkelder door perfectionisme of je neiging alles te controleren, instrueren en te 'micromanagen.' Er zijn goede en creatieve mensen die je kunnen helpen, maar ze zullen onder deze omstandigheden niet opstaan en voor je door het vuur willen gaan, overuren voor je draaien, orders van je opvolgen of tijdelijk suboptimale (werk)omstandigheden van je pikken. Het is ook niet verstandig om compenserende maatregelen te nemen, omdat je een onderliggend probleem niet wilt oplossen of adresseren. Dat is omslachtig, kost veel tijd, energie en bedrijfsmiddelen die beter besteed hadden kunnen worden. Het brengt niets en beschadigt veel.

Druk liever de resetknop eens in, keer terug naar de basis en reduceer complexiteit tot een minimum. Zorg eerst dat je de basis weer constant op hoog niveau kan uitvoeren en tegelijkertijd niet uit het oog verliest wat het belangrijkst is. Focus je daarbij op de aanwezigheid van onderling vertrouwen, respect en verwachtingen dat goede dingen gaan gebeuren. Zorg ook dat er een sterke onderlinge band, een prettige sfeer en een professionele werkomgeving is. 

Het punt is…

Verwachtingen over groei en prestaties zijn geen vaststaand gegeven zonder de aanwezigheid van een stevige basis. Het geeft je de kans om op een gezonde en duurzame manier te groeien in goede tijden en je overeind te houden in slechte tijden. Dus wanneer er slechte tijden aanbreken en je het even niet meer weet, probeer dan niet in complexiteit te vervallen, maar keer terug naar de basis. 

Meer bereiken met minder inspanning en je organisatie naar nieuwe hoogten accelereren? Neem contact op via info@rjrconsulting.nl of check www.rjrconsulting.nl voor meer informatie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De drijvende kracht

Eerlijkheid over perfectie