Verandering en innovatie versnellen
Het proces van verandering of innovatie kan traag en moeizaam zijn, maar er zijn een aantal kenmerken te identificeren die een sterke invloed hebben op de vraag of en hoe snel een verandering of innovatie wordt geadopteerd of verspreid. Allereerst is het (ervaren) relatieve voordeel belangrijk. In hoeverre wordt de innovatie of verandering als beter ervaren dan het idee dat het vervangt, gemeten in termen die belangrijk zijn voor de gebruikers, zoals economisch voordeel, sociale prestige, gemak of tevredenheid. Een verandering of innovatie wordt sneller aangenomen wanneer er meer (relatief) voordeel wordt ervaren. Een ander kenmerk is de compatibiliteit van de verandering of innovatie met bestaande normen en praktijken. In welke mate is een verandering of innovatie in overeenstemming met de geldende normen en waarden, ervaringen uit het verleden en behoeften van adoptanten? Hoe meer overeenstemming er is, hoe minder weerstand er is en hoe sneller het wordt aangenomen. Een idee dat niet in overeenstemming is met de geldende normen en praktijken, zal dus veel minder snel worden aangenomen. Een derde kenmerk is de mate van eenvoud en het gebruiksgemak. In hoeverre is een verandering of innovatie moeilijk of makkelijk te begrijpen en te gebruiken? Nieuwe ideeën die eenvoudiger te begrijpen zijn, worden sneller aangenomen dan innovaties die nieuwe vaardigheden en kennis vereisen. Een vierde kenmerk is de testbaarheid. In hoeverre kan er geëxperimenteerd worden met de verandering of innovatie? Hoe groter de testbaarheid en de mate van eigen inbreng, hoe minder onzekerheid er is en hoe sneller het wordt aangenomen. Het laatste kenmerk is de zichtbaarheid van de resultaten. Hoe gemakkelijker het voor individuen is om de resultaten van een innovatie waar te nemen, des te waarschijnlijker (en sneller) het is dat ze de innovatie aannemen. De zichtbaarheid van resultaten vermindert onzekerheid en motiveert peer-gesprekken over nieuwe ideeën.
Het punt is...
Deze vijf kenmerken bepalen tussen 49 en 87 procent
van de variatie wanneer het aankomt op de adoptie en de verspreiding van
veranderingen of innovaties. Ze vormen een waardevolle checklist om focusgroep
discussies of projectevaluaties te kaderen. Het kan ook helpen bij het
identificeren van zwakke punten, zoals het verbeteren van producten of diensten
of specifiek (ongewenst)gedrag.
Meer bereiken met minder inspanning? Stuur een bericht naar rico@rjrconsulting.nl voor een persoonlijk advies of check www.rjrconsulting.nl voor meer informatie.
Reacties
Een reactie posten