Segmenten


Elk georganiseerd verband of sociaal netwerk kan worden opgesplitst in vijf segmenten voor elke gegeven verandering en/of innovatie. Bestaande uit zogenaamde 'innovators' (2,5%), 'early adopters' (13,5%), 'early majority' (34%), 'late majority' (34%) en 'laggers' (16%). Het is van cruciaal belang dat je 15-18% van je organisatie kunt overtuigen voordat de verandering vanzelf door de gehele organisatie wordt geadopteerd. Wanneer je je initieel concentreert op het overtuigen van de juiste segmenten, de innovators en de early adopters, is de kans op een geslaagde verandering het grootst. 

Innovators zijn mensen die een visie en grote ideeën hebben. Ze investeren tijd en geld in het ontwikkelen van nieuwe gadgets of ideeën en praten daar graag over met anderen. Zonder de toewijding en energie van deze individuen is er geen innovatie of verandering mogelijk. In de ogen van de pragmatische meerderheid zijn ze vaak te idealistisch. De early adopters zijn mensen die op zoek zijn naar een strategische sprong voorwaarts in hun leven of met hun onderneming. Ze maken vrij snel de verbinding tussen slimme innovaties en hun persoonlijke behoeften. Ze zijn in veel gevallen economisch succesvol, hebben een uitgebreid netwerk en zijn over het algemeen goed geïnformeerd. Hun mening en ervaringen zijn van doorslaggevend belang voor de meerderheid en ze worden zeer gerespecteerd.

Het punt is...

De innovators en de early adopters zijn initieel de makkelijkste groepen om te overtuigen. Wanneer je deze groepen weet te winnen, zullen zij de moeilijker te overtuigen groepen voor je winnen. Op deze manier is de kans het grootst dat je het cruciale kantelpunt bereikt en de verandering succesvol door de gehele organisatie wordt geadopteerd.
 
Meer bereiken met minder inspanning? Stuur een bericht naar rico@rjrconsulting.nl voor een persoonlijk advies of check www.rjrconsulting.nl voor meer informatie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De drijvende kracht

Terug naar de basis

Eerlijkheid over perfectie