Doorgronden
In het recente verleden heeft een organisatie me benaderd om manieren te onderzoeken die het niveau van hun leiderschap kunnen verbeteren. Toen ik vroeg waarom ze dat precies wilde, antwoordde ze dat het nodig was om nieuwe groepen klanten aan te kunnen spreken. Het klonk ernstig en ik vroeg waarom de noodzaak voor nieuwe klanten zo hoog was. Ze vertelde dat hun klantenbestand schrikbarend hard was geslonken. Ik vroeg of voldoende duidelijk was waarom (belangrijke) klanten zijn vertrokken. De meesten hadden een enquête ingevuld, maar er kwam geen duidelijke reden naar boven. Ik stelde voor om persoonlijk contact op te nemen met een aantal (belangrijke) klanten en hen te vragen naar de reden van vertrek en dat deden ze. Het bleek dat medewerkers van de klantenservice hen niet goed hadden behandeld. Het probleem lag niet bij het ontwikkelen van leiders die grote groepen nieuwe klanten moeten aanboren, maar bij een te hoge uitstroom van klanten vanwege slechte klantenservice.
Het punt is...
Er zijn veel organisaties die hun problemen verkeerd interpreteren of diagnosticeren en de verkeerde oplossing zoeken voor het verkeerde probleem. Het is van cruciaal belang dat je wordt geholpen door een partij die relevante vragen stelt om te kunnen achterhalen wat het onderliggende probleem is. Op die manier kan een veel gerichtere en effectievere oplossing worden gevonden voor problemen die je daadwerkelijk hebt.
Meer bereiken met minder inspanning en je organisatie naar nieuwe hoogten accelereren? Neem contact op via rico@rjrconsulting.nl of check www.rjrconsulting.nl voor meer informatie.
Reacties
Een reactie posten