Eerlijkheid over perfectie

 

Een sergeant is laat voor een briefing en hij verontschuldigt zich. Aangezien hij normaal gesproken nooit te laat komt, wordt hem gevraagd wat er aan de hand is. Hij zei dat er een incident had plaatsgevonden op de legerbasis en dat ze overwogen een marinier van de opleiding te verwijderen. Iedereen was nieuwsgierig naar wat deze soldaat in opleiding had gedaan. De sergeant zei dat de soldaat tijdens zijn dienst in slaap was gevallen. Iedereen keek elkaar verbaasd aan en vroeg zich hardop af of dit nu wel zo erg was. De sergeant zei: 'nee jullie begrijpen het verkeerd. Het probleem is niet dat hij in slaap was gevallen, maar dat hij erover had gelogen. Een andere soldaat overkwam namelijk hetzelfde, maar die gaf direct eerlijk toe dat hij in slaap was gevallen. Hij kreeg alleen een disciplinaire straf en verder hebben we geen probleem met hem.' 

De soldaat in kwestie had echter gelogen over het voorval en toen ze hem in tweede instantie ernaar vroegen, loog hij opnieuw. Toen de sergeant met overweldigend bewijs kwam, nam hij pas verantwoordelijkheid voor zijn gedrag. De sergeant zei: ’als ik deze persoon een leiderschapsrol geef in een oorlogssituatie, zal het vertrouwen breken en zullen mensen sterven.’

Het punt is…

Je hoeft als leidinggevende niet aardig gevonden te worden, maar mensen moeten je wel kunnen vertrouwen. Vertrouwen is de basis voor effectieve samenwerking en zonder vertrouwen worden zelfs de simpelste dingen onnodig complex.

Meer bereiken met minder inspanning en je organisatie naar nieuwe hoogten accelereren? Neem contact op via info@rjrconsulting.nl of check www.rjrconsulting.nl voor meer informatie.


Reacties

Populaire posts van deze blog

De drijvende kracht

Terug naar de basis