De impact van ontslaggolven en reorganisaties
Het ontnemen van het levensonderhoud van mensen is een zeer
extreme maatregel en is alleen in uitzonderlijke gevallen gerechtvaardigd,
zoals tijdens een existentiële crisis. Het is echter een middel dat vaak wordt
ingezet om verkeerde redenen. De negatieve effecten op mensen en de prestaties
van de organisatie als geheel worden hiermee keer op keer onderschat, zeker op
de lange termijn. Het verstoort de basis van de prestaties van iedere
organisatie, namelijk het vertrouwen in de leiding en het vertrouwen in elkaar.
Hoe gemotiveerd of betrokken denk je dat werknemers zullen zijn als ze in de
wetenschap leven dat hun levensonderhoud simpelweg wordt opgeofferd om de
financiële balans op orde te brengen? Hoe betrokken, gemotiveerd en loyaal zou
je zelf zijn?
Na ontslaggolven of reorganisaties zullen werknemers meer
aan zichzelf denken en minder aan het algemeen belang. De meeste mensen zullen
het minimum leveren en sneller uitkijken naar een andere baan. Ze zullen vaker
liegen, bedriegen, zich verbergen of zich ziek melden. Het zijn cruciale
factoren die het algemeen belang ondermijnen en de resultaten onder aan de
streep negatief beïnvloeden. Het ligt niet aan externe factoren en het is zeker geen toeval, maar een weerspiegeling van de manier
waarop met mensen in je organisatie is omgegaan en het gebrek aan beleid.
Het inzetten van ontslaggolven of reorganisaties gebeurt met
enige regelmaat bij grote (beursgenoteerde) bedrijven om de koers van aandelen
zo gunstig mogelijk te houden. Het lijkt op het eerste oog allemaal vrij
onschuldig te zijn en op de korte termijn levert het vaak positieve cijfers op.
Maar wie het totale plaatje ziet weet dat dit compenserend gedrag is voor
slecht beleid en gebrekkig toezicht en dat is verre van onschuldig. Je lost
hiermee geen onderliggende fundamentele problemen op en de verkeerde mensen
worden hiervan de dupe. Je geeft geen sterk signaal af en het algemeen belang dien je er ook niet mee. Het tast je reputatie en integriteit aan tegenover werknemers, klanten, aandeelhouders en de
overheid. Organisaties met weinig integriteit worden geassocieerd met een
mindere financiële waardering[1] en dus snijd je met deze maatregelen feitelijk in
de eigen vingers.
Het punt is...
Organisaties die niet om mensen geven, trekken mensen aan en behouden mensen die niets om de organisatie geven. Het is een patroon en zeker geen toeval dat veel (grote) organisaties worstelen met betrokkenheid, loyaliteit, verzuim en verloop vraagstukken of moeite hebben om talent aan te trekken en te behouden. Goede werknemers zullen je organisatie verlaten en degenen die overblijven zullen je organisatie niet op een hoger plan tillen. Tegenvallende prestaties of gebrekkige groei zijn dan het gevolg. Zorg in plaats daarvan dat je de daadwerkelijke oorzaak vindt achter de tegenvallende prestaties en los het op fundamenteel niveau op. Gebruik ontslagen of reorganisaties alleen als laatste redmiddel, wanneer het echt niet anders kan.
Meer bereiken met minder inspanning en je organisatie naar nieuwe hoogten accelereren? Neem contact op via info@rjrconsulting.nl of check www.rjrconsulting.nl voor meer informatie.
[1] L.
Guiso, P. Sapienza, and L. Zingales, “The Value of Corporate Culture,” Journal
of Financial Economics 117, no. 1 (July 2015): 60-76.
Reacties
Een reactie posten