De impact van ontslaggolven en reorganisaties

 


Het ontnemen van het levensonderhoud van mensen is een zeer extreme maatregel en is alleen in uitzonderlijke gevallen gerechtvaardigd, zoals tijdens een existentiële crisis. Het is echter een middel dat vaak wordt ingezet om verkeerde redenen. De negatieve effecten op mensen en de prestaties van de organisatie als geheel worden hiermee keer op keer onderschat, zeker op de lange termijn. Het verstoort de basis van de prestaties van iedere organisatie, namelijk het vertrouwen in de leiding en het vertrouwen in elkaar. Hoe gemotiveerd of betrokken denk je dat werknemers zullen zijn als ze in de wetenschap leven dat hun levensonderhoud simpelweg wordt opgeofferd om de financiële balans op orde te brengen? Hoe betrokken, gemotiveerd en loyaal zou je zelf zijn? 

Na ontslaggolven of reorganisaties zullen werknemers meer aan zichzelf denken en minder aan het algemeen belang. De meeste mensen zullen het minimum leveren en sneller uitkijken naar een andere baan. Ze zullen vaker liegen, bedriegen, zich verbergen of zich ziek melden. Het zijn cruciale factoren die het algemeen belang ondermijnen en de resultaten onder aan de streep negatief beïnvloeden. Het ligt niet aan externe factoren en het is zeker geen toeval, maar een weerspiegeling van de manier waarop met mensen in je organisatie is omgegaan en het gebrek aan beleid.

Het inzetten van ontslaggolven of reorganisaties gebeurt met enige regelmaat bij grote (beursgenoteerde) bedrijven om de koers van aandelen zo gunstig mogelijk te houden. Het lijkt op het eerste oog allemaal vrij onschuldig te zijn en op de korte termijn levert het vaak positieve cijfers op. Maar wie het totale plaatje ziet weet dat dit compenserend gedrag is voor slecht beleid en gebrekkig toezicht en dat is verre van onschuldig. Je lost hiermee geen onderliggende fundamentele problemen op en de verkeerde mensen worden hiervan de dupe. Je geeft geen sterk signaal af en het algemeen belang dien je er ook niet mee. Het tast je reputatie en integriteit aan tegenover werknemers, klanten, aandeelhouders en de overheid. Organisaties met weinig integriteit worden geassocieerd met een mindere financiële waardering[1] en dus snijd je met deze maatregelen feitelijk in de eigen vingers.

Het punt is...

Organisaties die niet om mensen geven, trekken mensen aan en behouden mensen die niets om de organisatie geven. Het is een patroon en zeker geen toeval dat veel (grote) organisaties worstelen met betrokkenheid, loyaliteit, verzuim en verloop vraagstukken of moeite hebben om talent aan te trekken en te behouden. Goede werknemers zullen je organisatie verlaten en degenen die overblijven zullen je organisatie niet op een hoger plan tillen. Tegenvallende prestaties of gebrekkige groei zijn dan het gevolg. Zorg in plaats daarvan dat je de daadwerkelijke oorzaak vindt achter de tegenvallende prestaties en los het op fundamenteel niveau op. Gebruik ontslagen of reorganisaties alleen als laatste redmiddel, wanneer het echt niet anders kan.

Meer bereiken met minder inspanning en je organisatie naar nieuwe hoogten accelereren? Neem contact op via info@rjrconsulting.nl of check www.rjrconsulting.nl voor meer informatie.


[1] L. Guiso, P. Sapienza, and L. Zingales, “The Value of Corporate Culture,” Journal of Financial Economics 117, no. 1 (July 2015): 60-76.


Reacties

Populaire posts van deze blog

De drijvende kracht

Terug naar de basis

Eerlijkheid over perfectie