Scheurbuik
Scheurbuik, een medische aandoening door een langdurig tekort aan vitamine C, was vroeger een van de belangrijkste doodsoorzaken onder zeelieden. In 1601 experimenteerde een Britse kapitein, James Lancaster, al met de inname van citroensap en evalueerde de bijbehorende resultaten. De resultaten van zijn onderzoek waren zo overduidelijk dat je zou verwachten dat de Britse koninklijke marine citroensap aan boord van ieder schip zou hebben, maar nee. Pas in 1747 ging James Lind, die bekend was met het werk van Lancaster, verder met experimenteren. Wederom waren de effecten en resultaten verbluffend. Deze bevestiging zou dan toch moeten leiden tot een doorbraak, maar nee. De Britse koninklijke marine adopteerde de innovatie van citroensap pas in 1795, 48 jaar later! Scheurbuik werd daarmee ook meteen voorgoed uitgeroeid.
Een belangrijk gegeven is dat veranderingen of innovaties met overduidelijke voordelen niet per definitie zichzelf verkopen of mensen overtuigen. Verandering en innovatie is bovenal een sociaal construct. Ze moeten geadopteerd en verspreid worden door mensen binnen een sociaal systeem. In veel gevallen gaat dat erg traag, zeker als de innovatie niet vanuit het sociale systeem zelf afkomstig is. Het onder controle krijgen van scheurbuik illustreert dat mooi.
Er zijn instrumenten die het proces van adoptie en verspreiding kunnen versnellen, maar dat is een verhaal voor een andere keer.
Meer bereiken met minder inspanning en je organisatie naar nieuwe hoogten accelereren? Neem contact op via info@rjrconsulting.nl of check www.rjrconsulting.nl voor meer informatie.
Reacties
Een reactie posten